Thursday, 8 March 2018

2004 USS Nimitz pilot report of UFO-encounter.

2004 USS Nimitz pilot report of UFO-encounter outside coast of San Diego.

Länken  2004 USS NIMITZ PILOT REPORT, leder till "To the Stars Academy of the Arts and Science" webbsida. Du kan läsa mer om "To the Stars Academy (TTSA)" syfte, om personerna bakom akademien, osv, på webbsidan, eller i artikeln från Huffington Post skriven av Leslie Kean, en välkänd journalist inom ufo-kulturen, och författare till många artiklar och några böcker om UFO-fenomenet. För mer bakgrund till "USS Nimitz rapporten" kan du gå till mitt inlägg AATIP och intervju med Luis Elizondo, och där klicka på länken till en artikel i New York Times, eller länken till PoliticoMagazine.

Av det lilla jag känner till om Leslie Keans journalistiska gärning inom UFO-ämnet, eller i stort, så verkar hon vara seriös och driven av en genuin nyfikenhet på UFO-fenomenet. Hur trovärdig, opartisk och objektiv hon är i sin syn på fenomenet kan jag inte uttala mig om. Men hon verkar vara en kompetent journalist. 

Hursomhelst, tillbaka till "2004 USS Nimitz pilot report." Som sagt, den hittas på TTSAs webbsida. Länken ovan leder till den skrivna rapporten av de inblandande piloterna, med flera, i vilken de beskriver vad de såg och upplevde under ett träningsuppdrag utanför kusten till San Diego, USA. Det handlar alltså om en rapport av och för den amerikanska försvarsmakten.

 Det finns även ett videoklipp på det som i rapporten benämns "UAS" (Unidentified Aerial System), eller UAP/UFO, som piloterna stötte på under det officiella  träningsuppdraget ifråga. 

Videon är alltså tagen från ett av de jaktflygplan som var med på träningsuppdraget utanför San Diegos kust i 2004.

I citatet längst ner i detta inlägg - taget från den sida på TTSAs webbsida som länken ovan leder till -  finns en länk till videoklippet ifråga med namnet "FLIR1". Citatet som kommer längst ner är skrivet av TTSA och är deras information som gör vissa förtydligande om rapportens innehåll. Själva kopian av rapporten kommer efter citaten nedan på TTSAs webbsida.

Varför har TTSA tillgång till denna i vanliga fall för den amerikanska försvarsmakten så känsliga information?

Svaret finns delvis i Leslie Keans artikel i Huffington Post, och som hon skrev den 11 oktober 2017. Det vill säga mer än två månader före New York Times och PoliticoMagazine publicerade sina artiklar om Pentagons hemliga UFO-program (för mer bakgrund till det hemliga UFO-programmet se mitt inlägg AATIP och intervju med Luis Elizondo).

Rapporten är relativt kort och är, förutom en del militärt fikonspråk, lättläst. Innehållet i rapporten är intressant att läsa av många olika skäl. Vilka de mest intressanta skälen är, beror förmodligen på vem som läser rapporten och den personens intressen och kunskaper i olika ämnen och områden. 

Som i de flesta fall kan man direkt eller indirekt - mellan raderna - få ut olika typer av ny kunskap, bekräftelser på aningar och antaganden ur rapporten och videoklippet. Eller inte.

Piloten som kallas "Source" i rapporten beskriver något som för mig är både frustrerande och oroande. Den beskrivning jag refererar till kommer i rapportens sista tredjedel -  i stycket mitt emellan markeringarna "sida 5/6" och "sida 6/6." Händelsen Source beskriver visar hur stigmatiserat UFO-fenomenet är, och har varit sedan 2:a världskrigets slut, och vad någon inom militären riskerar i anseende, status och rang, om och när man rapporterar en händelse som involverar UAS/UAP/UFO-fenomenet. 

Varför tror du att majoriteten av vittnena från militär och underrättelsetjänst som har haft modet att offentligt berätta om sina upplevelser av UFO-fenomenet, antingen ligger för döden, är pensionerade eller har sagt upp sig från försvarsmakten? 

Om du lyssnat på eller läst intervjuer med den före detta chefen för AATIP, Luis Elizondo, så säger han tydligt att en av anledningarna till att han sade upp sig från den amerikanska försvarsmakten var hemlighetsmakeriet och stigmatiseringen kring UFO-fenomenet. Han är även tydlig med att han anser att hemlighetsmakeriet och stigmatiseringen av UFO-fenomenet är ett större hot mot nationens säkerhet och demokrati än själva fenomenet i sig. 

Återigen, det finns ingenting i rapporten som säger att vad piloterna ser och filmar är av utomjordiskt ursprung. Att piloterna såg och filmade något utöver det vanliga är det ingen tvekan om. Att detta UAS/UAP/UFO skulle tillhöra någon annan nation på jorden är osannolikt, men inte omöjligt. 

Läs rapporten. Titta på videon. 
Vad kan du dra för slutsatser utifrån vad rapporten säger och videon visar? Spelar ingen roll vad andra säger, tycker och tror. Varken de som är "för" UFO eller "mot" UFO.
Vad säger och visar data? Vad visar och säger inte data och fakta?
När håller du dig innanför ramarna för vad data och fakta sätter? 
När går du utanför ramarna och gör ogrundade antaganden och spekulationer (flummar iväg)?
Hur vet du att din uppfattning, åsikt, slutsats eller dina antaganden håller sig innanför, gränsar till eller ligger utanför ramarna  för vad data och fakta visar och säger?


Nedan alltså citatet från TTSAs webbsida.

This report was taken to obtain additional information regarding the 2004 USS Nimitz incident and the possible encounter of an unidentified aerial system while US fighter pilots were on an official training mission off the coast of San Diego. All personally identifiable information has been removed to protect sources and methods.

The "Source" of this report is a highly decorated and recognized expert in aviation and Navy combat flight operations with Top Secret clearance. There are also six "others knowledgable (OK)" that are referenced as being aware of the incident. OK-4 and OK-5, who were assigned to the follow-on cycle from the USS Nimitz on the same day, after the Source's encounter, reportedly saw the same object and were able to obtain brief FLIR footage. TTS Academy has obtained this footage, entitled "FLIR1," which you can watch here after reading this report.
To watch an interview regarding this event with Commander David Fravor, U.S Navy (Ret), who was also piloting one of the F/A-18F Super Hornets that day, please click here.




Håll till godo och ha det gott!

Janne




No comments: